Miért nélkülözhetetlen a megbocsátás a házasságban?

Kérem, most felejtsen el egy percre mindent, amit eddig a megbocsátásról hallott. Tudom, hogy szívszorítóan nehéz dolog megbocsátani a társának akkor, amikor valamit olyat tett, ami felzaklatta, de ezt ennek ellenére meg kell tennie a házasságában. Amikor csalódottnak, dühösnek vagy elárultnak érzi magát, akkor a megbocsátás gondolata olyan érzés, mintha a neheztelés elengedésével engedné, hogy megússza. Sokkal csábítóbb a negatív érzéseket fenntartani, távolságtartóan és fagyosan viselkedni, hogy megbüntesse azt a személyt, aki megbántotta. Nem szokatlan dolog így érezni, és időbe telhet túljutni ezeken a bonyolult érzéseken. De a megbocsátás egy merész lépés a helyes irányba. Ennek része, hogy képes szándékos döntést hozni azért, hogy a párja bűneit – vagy észlelt bűneit – maga mögött hagyja, így mindketten együtt mozoghatnak előre.

Miért bocsásson meg?

Elméletileg egyszerűnek tűnik, de a megbocsátás bonyolult, mert azzal jár, hogy megengedi magának, hogy sebezhető legyen. Megbocsátani valakinek azt jelenti, hogy elengedi a haragját és elengedi az “erkölcsi magaslatot”. Azért is nehéz, mert ennek része azt is végiggondolni, hogy ön hogyan járult hozzá a problémához. Habár csábító dolog azt gondolni, hogy ön mindent megfelelően csinált, de amikor nézeteltérésről van szó, akkor általában mindkét oldal résztvevő.

Egy mondás jut eszembe: „Fenntartani a neheztelést olyan, mint mérget inni és közben azt várni, hogy a másik haljon meg.” A megbocsátás nemcsak a harmónia megőrzéséről szól a kapcsolatban, hanem arról is, hogy kedves legyen önmagához. Ha nem óvatos, a harag belülről felemészti, és a jövőben is befolyásolja hozzáállásáta kapcsolatához, mivel védekezővé vagy bizalmatlanná válik.

Fogalmazzon világosan

Az első lépés a megbocsátás felé a megértés. Ha a társa valami olyasmit tett, ami felzaklatta, akkor beszéljen róla. Közölje vele világosan és ellenségeskedés nélkül, hogy hogyan érzi magát. Magyarázza el, mi az, ami idegesíti, és hogy ez miért idegesíti önt. A beszélgetés során inkább használja az „Én úgy érzem…”, „Én azt szeretném…” kifejezéseket, mint a „Te mindig…”, „Te nem…” kifejezéseket. Így felelősséget vállal a saját érzéseiért és a társa nem érezheti magát támadva. És amikor a párja beszélni kezd, hallgassa meg mit mond és próbálja megérteni az ő szempontjait is.

Az elvesztett bizalom visszaszerzése eltarthat egy ideig, ez teljesen normális. Nem feltétlenül várhatja el magától, hogy a megbocsátás azonnal megtörténjen. A lényeg az, hogy megteszi az első lépéseket annak megértése és elfogadása felé, hogy a másik hogyan érez.

A megbocsátás kialakítása a kapcsolatban

A megbocsátás egy készség. Tanulja meg kialakítani a megbocsátás légkörét a kapcsolatában nap mint nap. A kis botlások elengedésének elsajátításával képes lesz elkerülni azokat a konfliktusokat, amelyek idővel elkezdhetik rongálni a kapcsolatát. Ez nem azt jelenti, hogy egyszerűen hagyja, hogy a társa elsétáljon. Jó néhány esetben ez azt jelentheti, hogy tudatja a párjával, hogy zavarja, amit tett, de nem sokáig foglalkoznak ezzel a kérdéssel. Figyelnie kell arra is, hogy soha ne csináljon bolhából elefántot. Minden kapcsolatban szükséges adni és kapni és a megbocsátás megtanulása jelentősen könnyebbé teheti ezt a folyamatot.

Már most egy lépéssel közelebb került a boldogabb párkapcsolathoz, ugyanis csak annyit kell tennie, hogy bejelentkezik párterápiára úgy, hogy küld nekem egy üzenetet, vagy felhív a +36 20 475 0345 telefonszámon, és időpontot egyeztetünk. A párkapcsolati coaching helyszíne a Középpont (1112 Budapest, Nevegy köz 2.)